We doen het nooit meer, zeiden we. Wat schieten we er mee op. Ze beloven gouden bergen maar we hebben er nog nooit iets van terug gezien.
Herkenbaar? Switchen van energieleverancier? Meestal was ik degene die zich weer aan de deur liet verleiden waarna ik probeerde om Vriendin te overtuigen over deze uitzonderlijke deal.
Maar we deden het niet meer.
Vriendin komt thuis. ‘Er komt zo een jongen langs om te praten over energie van Nuon’. Ik kijk haar aan. ‘Aardige jongen, zeker? Vriendin knikt. Jongen komt langs, is aardig en schattig onzeker en wij doen het nog een keer. We gaan van Eneco naar Nuon. Alles wordt in gang gezet. Nuon betaalt onze boete en we gaan flink minder betalen.
Eergisteren. Mijn telefoon gaat. Anoniem: die laat ik meestal gaan maar nu niet. Eneco aan de andere kant. Aardig meisje. Waarom we weggaan. Ik vertel de waarheid, omdat het ons veel geld bespaart. Of ik klachten had over Eneco. Nee, helemaal niet. ‘Nee’, zegt ze, ‘u was al zo lang bij ons. Daarom kan ik u een aanbod doen en een bonus aanbieden’. Ik luister. Goed aanbod. Zij betalen de boete van Nuon. We krijgen dit en dat en gaan flink minder betalen. Ook geen verrassing straks op de eindnota. Ik ga akkoord.
Wij hebben nog geen moment ervaren of we energie van Nuon, Eneco of Weet ik Veel Wie ontvangen. Wel zijn er hele afdelingen bezig om klanten te werven en te herwerven. Ik heb nog nooit een cent boete betaald. Wel zijn er hele afdelingen bezig om facturen te schrijven en boetes van het ene bedrijf naar het andere over te hevelen. Krijgen zij daar nu energie van?
Gisteren ontvang ik de eindnota van Eneco omdat ik weg zou gaan. Veel geld retour. Daar krijgen wij energie van. Vriendin en ik lachen van en om die energie.
Maar even serieus. Tip voor al die energiebedrijven en telecombedrijven zoals Eneco en T-mobile: investeer in je huidige klanten. Hoe moeilijk is dat? Natuurlijk wil je nieuwe klanten en je markt verbreden maar wat zou je er van zeggen als je één keer per jaar jouw klant opbelt en vraagt hoe het is. En bied ze dan iets aan. Iets kleins maar hartelijks. Iets waarvan de klant denkt: hé, ik doe er toe. Dat scheelt heel veel gedoe en administratieve rompslomp. En heel veel geld en energie. Dat kan je weer mooi ergens anders voor gebruiken.