Zou je dat niet eens willen? ‘Download Toekomst’. Soms zou dat fijn zijn maar ik besef heel goed dat het er helemaal aan ligt hoe die toekomst er dan uit zou zien. Dus misschien is het maar goed dat we dit nog niet kunnen en alsjeblieft, nooit zullen kunnen.
We reorganiseren op het werk. ‘We’ want mijn collega’s en ik zitten er midden in. En naast ons nog zo’n honderd collega’s uit het communicatievak. Ik heb lang de dans ontsprongen, reorganisaties waren er voor anderen, ik schreef er slechts wat over. Verpakte een boodschap in goede intenties en kansen. Hoe anders is het als het ineens jezelf betreft. Het is geen ramp, het biedt kansen en mogelijkheden maar nog meer biedt het je vooral onzekerheid. Deze week viel de brief op de mat. Een ouderwetse brief op een denkbeeldige ouderwetse mat. De reorganisatie gaat van start. En ineens lopen we allemaal als kippen zonder kop door elkaar. Pluizen we plannen van Aanpak door tot op de letter, leren we van SBK’s en flankerende voorzieningen. Hebben we vragen, vragen en nog eens vragen. Collega’s die zich normaal het kaas niet van het brood laten eten, bijten zachtjes op hun wang. In het weekend heeft iedereen zo op haar eigen manier geprobeerd het plaatje compleet te maken. Sommigen zien zichzelf daarin terug, anderen juist niet. ‘Ik had gewoon een jankbui in het weekend’, zegt een doorgaans vrolijke collega. Superslimme collega’s snappen er ineens niets meer van. Tussendoor proberen we nog te werken aan plannen, visies en missies en tikken lekker leesbare teksten.
En hoe vaak reorganisaties ook gaan over beter, slimmer en goedkoper werken er zit altijd die andere kant in van bezuinigen. Logisch, als het beter, slimmer en goedkoper kan, dan moet je dat doen. Het werk is er niet om ons aan de praat te houden. ‘De winkel moet wel open blijven’ horen we ineens op bijna elke gang. En dat zal vast wel lukken, maar of alles nog op voorraad is? Om dat te kunnen moet het hoofd weer op orde zijn, moet je kunnen overzien en analyseren, moet je vooruit denken aan een toekomst die er nog niet is.
Het zal allemaal goed komen. Dat weet ik zeker. Ik geloof in verandering en nieuwe kansen. En ik weet dat wij het zoveel beter hebben dan andere mensen in andere branches die van de een op de andere dag hun baan verliezen. En wij, van Communicatie, kunnen er in ieder geval, heel goed over praten.