Procedures in geval van nood… kap nah!

airplane-145889_640

Toen wij vorige week in verband met het overlijden van de moeder van Vriendin, zo snel mogelijk terug wilden naar Nederland, namen wij contact op met de verzekering. Al dertig jaar heeft vriendin een reisverzekering lopen bij Voogd en Voogd. Nadat we contact opnamen zei een medewerker: ‘U mag ons helemaal niet zelf bellen, dat moet via een bemiddelaar’.

Wij hadden nog nooit van een bemiddelaar gehoord dus dat hielp ons niet verder. Gelukkig boden zij ons toch de hulp van een alarmcentrale aan: SOS international. Dat contact verliep in eerste instantie goed. Alleen, Vriendin was verzekerd en ik niet. Daarom zouden zij een document mailen dat uitgeprint moest worden en opnieuw naar hen verzonden. Dat document ging over mijn creditcard en een handtekening dat ik voor de kosten van de terugreis op zou draaien. Maar printen en een klein Grieks eiland is een rare combinatie. Niemand had een printer. We liepen van taverne naar taverne maar geen printer. De dame van SOS was onverbiddelijk. Dat moest nu eenmaal, dat was procedure.
‘Maar als ik nu mijn creditcard gegevens aan jullie doorgeef’, zei Vriendin.
‘Nee’, zei Dame, procedure.
‘Maar als we nu direct geld overmaken, dan zien jullie dat toch direct op de rekening’, zei Vriendin.
‘Nee’, zei Dame, ‘het is vijf uur geweest, de werkdag zit er op, we kunnen het niet zien. Sorry, procedure’.

Uiteindelijk heeft mijn zwager vanuit Nederland het een en ander in orde gemaakt maar toen waren we negen uur verder (met twee liter wijn).

Stel dat je met ergere dingen te maken krijgt waar echt snel hulp geboden moet worden:  je kind krijgt een ernstig ongeluk of erger, je wilt terug. Nu. En dan krijg je te maken met procedures die jou op dat moment geen zak kunnen schelen. Dan wil je toch geholpen worden. En procedures? Ik sprak iemand van Eurocross, ook een alarmcentrale, die vertelde dat het bij hen anders gaat. Daar is een creditcardnummer meer dan genoeg. Eurocross bood trouwens aan om het voor ons te regelen op eigen kosten maar op de vraag van Vriendin of zij dan nog wel gecompenseerd werd voor de gemaakte kosten zei Dame dat het moeilijk was om later een rekening te  splitsen. Moeilijk? 1 en 1 is 2. Toch? 2 : 2 = 1 Toch?

Ik wil met dit blog niet SOS International neersabelen want het meisje volgt ook alleen maar de regeltjes zoals die haar zijn opgelegd. En ze hebben het verder keurig geregeld voor ons. Zowel in Skiathos als in Frankfurt lagen de tickets klaar. En ze bleven vriendelijk en behulpzaam.

Maar procedures in geval van nood… kap nah!

1 reactie

Trix v/d Bosch 6 juni 2016 at 12:15

Ook ik heb meegemaakt dat ik direct terug moest naar nederland.
De reisverzekering gebeld ( univé ) en binnen een uur alles geregeld, zelfs mijn partner die niet daar vezekerd was kon gewoon mee terug naar ned.Zo kan het dus ook.

Reply

Laat een reactie achter

Deel dit met jouw vrienden