Wie kent hem niet? Mijnheer Van Dalen Wacht Op Antwoord. Nu was ik het die wachtte op antwoord. M. vroeg aan mij: hoeveel is 8-2×3. Mijn antwoord: 2. Of is het 18? Waarom begon ik met vermenigvuldigen en ging ik toen pas ‘aftrekken’? Juist ja. Machtsverheffen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken en optellen en aftrekken van links naar rechts.
Als ik nu google op deze wachtende mijnheer vind ik wel overlijdensberichten van hem of andere ezelsbruggetjes die beter zouden zijn. Maar welk ezelsbruggetje we ook gebruiken het gaat er om of we een afspraak allemaal nakomen. Zo niet, dan heb je de poppen aan het dansen.
Statistiek
Tijdens mijn opleiding Pedagogiek jaren geleden, kreeg ik voor het eerst van mijn leven statistiek. Hoewel het leren mij altijd makkelijk afging, lukte het me niet om het vak statistiek te begrijpen en doorgronden. Destijds woonde H. boven mij, een wiskundemeisje. In totale paniek schreeuwde ik haar naar beneden om mij iets uit te leggen. Toen begreep ik het. Voor dertig seconden. Zodra H weer naar boven was verdwenen viel de logica uit mijn hersenpan.
Niet willen begrijpen
Goed bedoelende docenten adviseerden mij om het niet te willen begrijpen. Het waren gewoon afspraken. Niets meer en niets minder. Maar wat dat betreft ben ik nooit uit de ‘waarom-fase’ gekomen. Die vraag blijf ik mijn hele leven stellen: waarom dan?
Mijnheer van Dalen
En zo groeiden wij op met Mijnheer van Dalen. En tussentijds is er iets veranderd. Moeten we het doen met ‘Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen’. En ik wist niet dat er een nieuwe afspraak was waardoor we uitkomsten op sommen krijgen die verschillend zijn van elkaar. Ik ben totaal tegen referenda maar in dit geval had ik er eentje willen hebben. ‘Is mijnheer van Dalen overleden en zo ja, waaraan dan?
Ik lees: ‘Meneer van Dalen’ wordt in het basisonderwijs niet meer gebruikt. Het is niet de reeks getallen die de som (de uitkomst) bepaalt. De context (situatie of verhaal) van de som heeft invloed op de volgorde van bewerken. Daarbij kan de vraag gesteld worden: Wat reken ik uit in deze som?
Kijk, dit begrijp ik weer. Dit is logisch. Maar wat is er gebeurd met ‘afspraak is afspraak?’ Mijn frustratie komt met terugwerkende kracht naar boven.