Ik ‘like’ het steeds minder

Op zoek naar een plaatje voor mijn ‘niet-liken’ kom ik allerlei suggesties tegen. Die van ‘likken’ zijn wel heel speciaal maar is niet wat ik bedoel. Dan maar zoeken op ‘warmte’ want daar wil ik het over hebben. Ik zie zoveel plaatjes met warmte dat ik er beroerd van word. ‘Weerstand’ dan maar.

Ik heb met jullie gedeeld dat ik lid ben geworden van een netwerkgroep waarin ik mijn weg aan het zoeken ben. Wat ontmoet ik veel mensen en wat krijg ik veel Linkedin-vrienden er bij! In het begin druk ik gedachteloos op de accepteer-button. Hoppa, weer eentje er bij. De teller schiet omhoog.
Ik heb al snel door dat mensen niet mij maar mijn visitekaartje uitnodigen. Hmm.

Weerstand

Dit is toch echt het juiste woord om mijn gemoedstoestand onder woorden te brengen. Ik word bedolven onder filmpjes en webinars van hoe het allemaal moet. Hoe ik de sociale media kan inzetten om gevonden te worden. Hoe ik dit, hoe ik dat en hoe ik vooral bepaalde dingen niet moet doen. Een enthousiaste dame bombardeert me met mailings nadat ik op een linkje heb geklikt. Ze is aardig, daar niet van, maar ik wil het niet. Waren er vroeger overal communicatiespecialisten om mij heen, tegenwoordig zijn het de marketeers. En allemaal weten ze hoe ze mij omver moeten lullen en wringen ze zich in allerlei bochten om mij binnen te halen.

Koude en warme acquisitie

Ook niet meer weg te denken uit het ‘hoe-verkoop-ik-meer-jargon. Met ‘koud’ worden nieuwe klanten bedoeld, met ‘warm’ je bestaande klanten. Warm en koud. Ik ril. Er zijn programmaatjes waarmee je je hele e-mailmarketing kan automatiseren. Klant A krijgt automatisch mail B, klant B krijgt een berichtje uit het laatje ‘button twee’. Het systeem onthoudt je voor- en achternaam en spreekt je aan zoals jij dat graag hebt. ‘Hoi Anja’ of ‘geachte mevrouw Huppeldepup’.

Vertrouwen

In elke business draait het om vertrouwen. Pas als ik iemand vertrouw zal ik iets kopen bij hem of haar. Hij of zij moet goed voelen en daar zijn geen regels voor behalve dat ik iemand (1) wil (2) leren (3) kennen. Drie werkwoorden achter elkaar, voor een tekstschrijver eigenlijk geen optie maar het zegt wel precies wat ik wil. Klanten maken is werken aan vertrouwen. Is tijd besteden aan iemand. Is willen investeren.

Het is hopeloos ouderwets wat ik wil, ik weet het.
Ik ken een hele aardige vertegenwoordiger. Hij doet het goed. Hij maakt geen gebruik van sociale media maar gaat nog gewoon zelf naar klanten toe. Is bereikbaar, schiet te hulp, komt zijn afspraken na. Hij heeft geen filmpje, geen instagram, geen dwingende buttons op zijn website. Hij is gewoon aardig. En de ene klant zegt tegen de ander: je moet hem hebben. Hij is te vertrouwen.

Niet tegen

Ik ben niet tegen de sociale media. Ik wil er van alles van leren en mee kunnen. Ik geniet van reacties en likes op mijn blog en nodig ook mensen uit mij te volgen. Niemand zal mijn blog volgen alleen maar door uitgenodigd te worden. En dat is goed. Zo zou eigenlijk mijn linkedin een overzicht moeten zijn van mensen die ik ken en vertrouw of tenminste aardig vind. Zo zou ik ook toegevoegd willen worden aan de linkedin van anderen. Dat het een eer is om er bij te mogen.

 

 

Laat een reactie achter