Stel. Je hebt bij de bakker het lekkerste brood ooit gekocht. De geur kietelt op plezierig wijze de neus en doet de smaakpapillen ontwaken. Je likt je lippen en snijdt een eerste boterham af. Je wilt er nog eentje. Maar je mes komt plotseling niet meer door het bruingebakken korstje heen. Je peutert een briefje uit de korst en leest: ‘als je verder wilt eten moet je ons eerst even liken op facebook.
Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar regelmatig kom ik op social media zaken tegen die mij interessant lijken. Een ‘gratis cursus koekbakken’ of ‘hoe ga ik om met een hond die kwijlt als hij me ziet’. Ik schrijf me in en ontvang de eerste nieuwsbrief. Het is aardig maar het meeste weet je al. Maar, staat er, als je echt wilt weten hoe het zit, druk dan op ‘IK WIL ECHT WETEN HOE HET ZIT’. Op de volgende pagina staat dat als je 25 euro overmaakt, jij het e-book ‘hondenkwijl, wat zegt het niet, wat zegt het wel’, ontvangt. Bofkont ben je want het boek kost eigenlijk 99,99 euro.
Slimme gast
Ik kan kippenvel krijgen van ontroering maar ik heb ontdekt dat ik het ook krijg van minder fijn besnaarde gevoelens. Zodra ik al vermoed dat er en of andere marketingstrateeg aan de gang is geweest, haak ik af. De ontwikkelingen in in alles wat geautomatiseerd kan worden zijn geweldig. Als ondernemer/zzp’er hoef je niets meer te doen behalve een slimme gast of meid inhuren die het voor je regelt. Ik weet er alles van. Ik had ook ooit een nieuwsbriefsysteem waarmee je campagnes kon opzetten zonder weerga. Drukte jouw lezer op knop A, dan kreeg hij automatisch e-mail uit het bakje ‘hij wil wel maar weet het nog niet’ toegestuurd. Drukte de lezer op knop B, dan lag de e-mail ‘Ik wist wel dat je slim was’ op de virtuele deurmat.
Geven loont
Geven loont is een fantastische kreet waar ik heilig in geloof. Maar wellicht moeten we een woordje toevoegen. Echt geven loont. Geven zonder wederdienst. Geven zonder ander belang dan iets weggeven waarmee een ander geholpen is. Eigenlijk, realiseer ik me nu dat de zin ‘geven loont’ ook een wederkerigheid belooft. Je wordt immers beloond als je geeft. Je weet nog niet waarmee maar het geven is niet voor niets geweest.
Geef of geef niet
Ook ik ben een zzp’er die geld moet verdienen. Het liefst met iets dat ik graag doe en goed kan. Met iets waar mijn klant blij van wordt. Maar ik doe het op mijn manier.
Nee, het gaat niet hard, het geld stroomt zeker niet binnen maar ik hoop dat klanten toch hun weg naar mij vinden gewoon om wat ik kan. Natuurlijk moet ik daar ook iets voor doen en moet ik zichtbaar zijn. Maar ik wil graag een echte relatie met mijn klant. Met iemand waar ik werkelijk de naam van onthouden heb en het verhaal herinner dat zij of hij mij heeft verteld.
De manier van ‘geven’ zoals marketingmensen voor ogen hebben is niets meer dan een verkapte vorm van ‘nemen’.