Horen doen we samen

Schoonenberg levert gehoorapparaatjes, je kent ze wel van de reclame. Sinds een week of twee hoor je hun nieuwe slogan: ‘horen doe je samen’. Schoonenberg heeft er een heel reclamebureau op gezet. En elke keer denk ik, wie heeft zo iets stoms kunnen bedenken?
Bijna elk bedrijf heeft een slogan, zelfs de gemeentelijke organisatie waar ik voor werk heeft ‘kernwaarden’, zoals wij ze dan noemen. Vaak een zin die iets zegt over het product of dienst. Een positieve zin. Schoonenberg dacht ook, laten we iets met liefde doen, iets met elkaar, laten we ‘samen’ gebruiken want horen doen we samen. Ga samen naar de hoorspecialist om daarna samen te kunnen genieten van een concert of zo.

Maar Schoonenberg, je kan best samen naar een concert luisteren maar dan heeft er eentje pech, want die hoort het niet zo goed. Zit je dan samen. ‘Kan ik jou mijn oren lenen, misschien?’

Ik begrijp het niet. Waarom deze benadering van een product dat niets met ‘samen’ te maken heeft. We kunnen samen leven, samen lachen, samen eten. Maar fijn samen horen? Wanneer komt Specsavers met samen zien?
Of de slager met samen vlees eten?

Schoonenberg, je bent gewoon een zakelijke onderneming met de bedoeling om winst te maken met iets wat voor mensen heel naar kan zijn, namelijk niet goed meer kunnen horen. Maak het niet mooier dan het is. Dat jullie winst willen maken is prima. Maar samen horen? Heeft niets te maken met samenhoren.

2 reacties

HansB 10 april 2015 at 11:27

Als de audicien Schoonenberg met zijn apparatuur niet zelf kan ontdekken war er aan iemands gehoor mankeert kan je beter naar een andere audicien gaan, Overigens als brillen, gehoor en verzekeraars iets minder, nee heel veel minder, dure onzinnige reclame zouden maken zou alles veel goedkoper kunnen. Het valt toch allemaal onder zorg?

Reply
Anoniem 9 april 2015 at 08:40

Mooi geschreven, maar naar mijn idee heeft deze reclame weldegelijk een veel diepere betekenis. Ouder wordende mensen zijn vaak zeer eigenwijs over het wel of niet slechter gaan horen….. als je ‘samen’ komt, kan de ander heel duidelijk aangeven aan de audicien in welke situaties de ‘patient’ wel en niet slecht hoort…

Reply

Laat een reactie achter