Horeca-boete voor gast en niet voor ondernemer

We mogen weer naar restaurants en op terrassen zitten. En dat doen we massaal. Ik ook. Samen met Vriendin volg ik de regels, bespuit mijn handen met (on)zinnige gels (wat is het eigenlijk?), volg de pijlen ‘in’ en ‘uit’ en neem plaats aan een toegewezen tafel. Het is wat het is.

De horeca-ondernemer is verantwoordelijk voor het opvolgen van de richtlijnen. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor zichzelf, zijn terras en de anderhalve meters maar ook voor de anderhalve meters van straalbezopen of onnozele gasten. Dat hij of zij verantwoordelijk is voor mijn gedrag, vind ik belachelijk.

Er zijn café’s die zelf besluiten om maar te dicht te gaan omdat ze die boete niet willen en kunnen betalen en omdat zij niet in staat zijn hun gasten te motiveren om zich aan regels te houden. Deze manier van handhaven hoort ook niet bij een horecaondernemer op zijn bordje te liggen. De horecaondernemer is gastheer, heet welkom, zorgt. Hij/zij kan niet elke keer mensen wijzen op de anderhalve meter of geef ze anders een leuke ‘taser’ waarmee ze op anderhalve meter afstand afdoende kunnen handelen.

Beboet de gasten die zich niet aan de regels houden. Het zal snel afgelopen zijn met het overtreden van die anderhalve meter als je elke keer moet betalen om in iemands aerosolen-aura te komen. Dan voel je vanzelf nattigheid.
Steun de horeca en stop met die oneerlijke boetedoening.

 

Laat een reactie achter

Deel dit met jouw vrienden