Marketing. Bedrijven maar ook jij en ik, kunnen niet zonder. Slimme vrouwen en mannen bedenken trucs waardoor jij en ik denken iets nodig te hebben. Of dat we iets missen als we het niet kopen/doen/denken/leren. Maar bij mij valt elke marketingtruc verkeerd. Behalve dan die ik niet doorheb. Dan heb je het goed gedaan (wat in mijn ogen nog steeds verkeerd is).
Ik ontving van een relatie een mail met de tekst: ‘Hoi Anja, ik houd het nog even geheim maar jij (boodschap = we hebben immers al zo’n enorm goede band opgebouwd), bent de eerste die alvast mag kijken”.
Misselijk
Dit soort teksten scoort bij mij niet en nooit. Misselijk word ik er van.
In dit geval gaat het om een product waar ik zelf echt in geloof. Het product is goed, ik gebruik het en zou willen dat meer mensen het gaan gebruiken niet om de laatste reden dat ik daar mijn boterham mee kan verdienen. Maar ik wil het niet op die manier. Toen ik dat antwoordde aan de beste man was hij geschokt en vond hij het jammer dat ik op eigen houtje mijn verkoop wilde doen. Op een nogal belerende toon schreef hij dat ik beter op zijn tips had kunnen wachten want: succes verzekerd. De man ging er van uit dat ik zijn ongeschreven moralistische vingertje niet zag zwaaien tussen de letters door.
Dom
Ik ben geen verkoper. Dan was ik een eigen winkel begonnen en geen tekstbureau waar ik zelf het instrument ben, het product, want het moet uit mijn pen vloeien. Natuurlijk wil ik reclame maken maar dan alleen als ik de lezer oprecht behandel. Ben ik de beste tekstschrijver? Nee, bij lange na niet. Maak ik de beste websites? Nee, absoluut niet. Het enige dat ik te bieden heb naast teksten en websites ben ik zelf. En dus zul je mij moeten leren kennen. Weten dat ik je niet laat vallen, dat ik doorga tot het eind, dat ik niet opgeef, met je je mee zal denken en hopen en bouwen.
Horloge
Een anekdote uit een vorige relatie. De vriendin van toen wilde een heel duur horloge kopen. Wij lopen op een beurs in ons gewone vrouwenkloffie. We worden door vrouwen en mannen in dure pakken niet bekeken. Integendeel. De totale desinteresse in onze aanwezigheid was pijnlijk. Totdat de vriendin aangaf zo’n horloge te willen aanschaffen. Stoelen werden aangerukt. Mantelpakjes brachten koffie en bonbons, we werden nog net niet onder de tafel gemasseerd. Het kwijl liep onze nek in.
Dank je wel. We gaan. Nu. Stik in je horloge maar vooral stik in je eigen vooringenomenheid.
Gunnen
Ik geloof heilig in mensen. Een bedrijf met de juiste mensen, mensen die houden van het werk, van het bedrijf waar ze werken, daar hoef je geen dure trainingen te geven in verkoopstrategieën of iets dergelijks. Dat gaat vanzelf. Product X hebben we misschien allemaal wel nodig maar van wie je het nodig hebt, dat is een hele andere vraag.
Snelle mannen en vrouwen kunnen mij gestolen worden. Ze rennen zo hard dat ze heel veel potentiële klanten missen.
1 reactie
[…] En wel hierom […]