Deze week is het feest in mijn mailbox. Allemaal bedrijven die graag willen dat ik nog steeds ‘ja’ zeg op hun nieuwsbrieven of andere zaken. Een mooie gelegenheid om de boel eens op te ruimen. Maar wacht… ik ben ook een zzp’er, ik moet ook iets doen. Help.
Uit pure chagrijnigheid meld ik me nergens meer voor aan. Inschrijven kan namelijk altijd nog en weer. Ik lees net de privacyverklaring van Twitter en dan valt pas op wat ze allemaal doen met mijn gegevens. En, handig, dat ik nu zelf kan bepalen door achter items wel of geen vinkje te zetten. Daar is het allemaal voor bedoeld. Mijn zoektocht gisteren naar iets van Rituals heeft er nu al toe geleid dat ik alleen maar advertenties zie van dat merk. Nog even, en de geur van Tangerine Tea Fragrance komt via mijn computer mijn neus binnen.
Het komt mijn neus uit onderhand.
Privacy
Het is natuurlijk toe te juichen. Deze regels en verscherping van regels die er al lang waren. Maar eerlijk gezegd denk ik toch dat het vooral de grote commerciële jongens zijn die hier last van krijgen en dat is helemaal goed. Waarschijnlijk weten we nog niet een kwart van de duistere wereld van ‘marketing-‘ en verkooptrucs die ons onzichtbaar door de strot worden geduwd. Om maar te zwijgen over nieuwsfeiten die geen nieuws bevatten of ons onbewust sturen in een bepaalde denkwereld.
Cookies
Natuurlijk weet ik van cookies. Maar stuur ik zelf cookies mee…, nee toch? Ja toch. Al die diensten zoals google, facebook en noem maar op, gebruiken via jou en mij cookies. En ik ben daarom medeschuldig.
Deze hele AVG-epidemie levert in ieder geval op dat we er met z’n allen over nadenken. Nu nog de handhaving. Ik weet niet hoe minister Dekker dit bedacht heeft. Autoriteit Persoonsgegevens moet toezien op naleving van de nieuwe wet. Hoe gaan ze dat doen? Staan ze straks plots bij mij voor de deur? Of bij de handwerkvereniging van Naadloos Naaien?
Ik ontving een mail van Wolplein. Of ze mij nog steeds hun nieuwsbrief mogen sturen. Ik en een nieuwsbrief van Wolplein. Een vreemde combinatie. Waar een draadje toch toe kan leiden…
25 mei
Dat is vandaag. D-Day. Ik ga ook maar eens aan de slag.
2 reacties
Ik word ook helemaal gek van de lawine aan mailtjes over privacyverklaringen. Maar ja, die bedrijven moeten nu eenmaal ook verplicht door die hoepel springen. Niettemin gooi ik ze meteen in de prullenbak en lees ze niet.
Succes, maak er iets leuks van!