Algoritme en marketingelingeling

Arjen Lubach besteedde gisteren zijn hele programma aan de Fabeltjesfuik. Hij legt uit hoe het komt dat er verschillende complottheorieën door steeds meer mensen verkondigd/geloofd worden. Het heeft alles te maken met ‘algoritme’. Algoritme, ik kan er bijna niet van slapen.

Algoritme is overal. Alles wat we doen op internet, via google, facebook, instagram, twitter, blogs… aan het stuur zit Algoritme. Algorimte bepaalt ons doel en de bestemming, ook als we eigenlijk iets heel anders in ons hoofd hadden.

De Perzische wiskundige Al-Chwarizmi bedacht een wiskundige constructie die allerlei componenten in een bepaalde volgorde samenvoegt om uiteindelijk een vooraf bepaald doel te bereiken. Algoritme.

Het systeem kan zich ook aanpassen aan steeds andere scenario’s. Logisch dat alle internetbedrijven zich hierop hebben gestort. Zij willen advertenties verkopen. Hoe fijn is het als je precies op het goede moment, aan de juiste persoon een advertentie kan laten zien van iets wat hij juist aan het zoeken was?
Maar het gaat allang niet meer om adverteren. Het systeem van algoritme is groter geworden dan wij kunnen bevatten. Als ik 1 keer lees dat ‘de elite een satanisch pedofielennetwerk’ is, dan denk ik ‘wat een waanzin’. Maar ik lees het niet 1 keer. Ik zie het plotseling overal. Mijn blikveld verandert in een tunnelvisie, letterlijk, de weg gaat van breed naar smal. Heel smal.
Kijk naar de uitzending van Lubach. Ik verruim mijn blikveld even nu het nog kan.

Ja, ik wil ook gezien worden

Als zzp’er doe ik werk dat zich vooral richt op onze digitale werkelijkheid, ik schrijf voor websites, ik maak websites. Ik word bijna gedwongen om mee te doen aan het manipuleren van de klant. Denk alleen maar aan de zoekwoorden die ik mee kan geven aan een tekst of website. Niet zomaar zoekwoorden, niet zomaar woorden die ik vind passen bij mijn tekst. Nee, er is een gedegen onderzoek vereist om te komen tot ‘keywords’. Je huurt en gespecialiseerde bedrijven voor in. En het werkt.
Dat het werkt, vind ik eigenlijk het ergste. Was het maar onzin, dan zouden we ermee stoppen. Dan gingen we terug naar hoe het vroeger ging. De mond-op-mondreclame. ‘Wil je lekkere koekjes? Dan moet je daar zijn. Hij bakt ze echt zelf, dat proef je.’

Ik wil ook gezien worden dus moet je bijna wel meedoen met de marketinggekte. Ik word dus doodgegooid op mijn tijdlijnen met allerlei workshops/trainingen/gratis seminars die allemaal gaan over ‘vindbaarheid en maakbaarheid’. Doodmoe ben ik aan het rennen maar er zijn veel te veel hordes op de route.

Voor elk gebrek is er een coachingsgesprek

Maar al die trainingen, al die fantastische aanbiedingen tegen prijzen die ondanks de hoge kortingen nog steeds waanzin zijn, zijn niet echt bedoeld voor jou of mij. Het is werk. Achter al die ‘te mooi om waar te zijn-cursussen’ zitten mannen en vrouwen met huizen en gezinnen en een economische noodzaak om geld te verdienen. De markt in lucht is een grote markt geworden.

Wanneer weet je nu echt zeker of iets goed is en werkt? Als je iemand ontmoet. Echt ontmoet. Elkaar in de ogen kan kijken en zien, voelen ‘ik vertrouw jou’ of, dat kan ook, ‘wat een luchtbel ben jij’.
Marketingtechnisch gezien doe ik het als zzp’er echt beroerd. Mijn zoekwoorden zijn ver te zoeken en ik besef ook dat ik meer moet investeren in zichtbaarheid. Voorlopig krijg ik mijn klanten op een ouderwetse manier. Via via. En het mogen er meer zijn maar het liefst heb ik dat ze bij mij komen omdat ik het ben die de teksten schrijf en de websites maak. Ben ik de beste? Google rustig op ‘beste website bouwer’ en je krijgt binnen 1 seconde 570000 links. Ik sta er zeker niet bij maar ik besta wel. Op mijn manier. Zonder fabeltjesfuik.

1 reactie

Neeltje 19 oktober 2020 at 12:06

Fijn dat jij bestaat!

Reply

Laat een reactie achter

Deel dit met jouw vrienden